ESNS

We willen een topconferentie – Regel het!

ESNS is het grootste internationale jaarlijkse showcase festival met een conferentie in Europa. Ruim 350 Europese talentvolle acts en artiesten geven op meer dan 25 Groningse podia invulling aan Eurosonic, terwijl zo’n 60 Nederlandse beloftevolle bands en artiesten op zaterdag in de Oosterpoort het Noorderslag festival maken. Dat alles wordt ondersteund door een internationaal conferentieprogramma van drie dagen, waaraan meer dan 4.000 professionals uit de mondiale muziekindustrie deelnemen.

De Aftermovie that says it all. ESNS is gewoon een iconisch muziekindustrie-event. Wij zijn trots eraan bij te dragen. Ieder jaar weer.

Onze rol bij Eurosonic Noorderslag:

Project Management

De opdracht voor ons als Striped Elephant is ieder jaar helder. Stel samen met het ESNS-team een internationaal conferentieprogramma samen, waarin alle belangrijke actuele thema’s die spelen in de internationale muziekindustrie op een attractieve manier aan de orde komen. Een conferentie die professionals uit alle delen van de wereld aantrekt. De focus ligt weliswaar op Europa maar ESNS heeft een wereldwijde aantrekkingskracht. We onderhouden daarom intensief contact met alle relevante branche- en belangenorganisaties in binnen- en buitenland. Op basis van onze eigen expertise en ‘de geluiden uit de markt’ stellen we in de maanden voorafgaand aan de conferentie een toonaangevend en aantrekkelijk programma samen. Met de beste en tot de verbeelding sprekende speakers. Die moeten worden overtuigd om naar Groningen te komen. En dat lukt! Uiteraard moet de conferentie afwisselend zijn in zowel vorm (keynotes, presentaties, workshops, paneldebat, discussies) als in inhoud. Alles waar de branche mee bezig is komt aan bod. Hele praktische zaken net zo zeer als maatschappelijke thema’s zoals duurzaamheid, inclusiviteit en diversiteit horen daarbij. Zaken die soms hand-in-hand gaan en soms elkaar in de weg kunnen zitten. Daarom moet er juist over gesproken worden met elkaar . Een cruciaal onderdeel van de conferentie is overigens de tijd en ruimte creëren om te netwerken en zaken te doen. Ook dat is een kernfunctie van onze bemoeienis bij ESNS.

Nationale en internationale sessies. Over muziek, over businessmodellen, over maatschappelijke ontwikkelingen, over trends (en hypes). Een conferentie met relevantie!

“Het Projectmanagement voor de invulling van de conferentie van ESNS is wat mij betreft van Champions League niveau.

Frans Vreeke

directeur a.i. esns

Het samenstellen van een conferentie met meer dan 150 programmaonderdelen vergt een zeer intensief project management. Het zijn heel veel ballen die in de lucht moeten worden gehouden en doortastendheid, diplomatie en deadline-discipline maken allemaal onderdeel uit van de mix. We durven wel te stellen dat dit Champions League niveau projectmanagement is. We sparren met vele verschillende disciplines binnen het ESNS-team. Logistiek, muziekprogrammeurs, it-services, marketing- en communicatie en laten we niet vergeten dat het ook budgettair allemaal moet passen. En we zijn dus druk doende het programma samen te stellen en de bezetting te regelen. Dat kan niet alleen op een puur projectmanagement-manier. We zijn constant bezig op de hoogte te blijven van belangrijke kwesties en thema’s die spelen in de verschillende sectoren in de muziekindustrie. Noodzakelijk: een zeer uitgebreid en hoogwaardig netwerk. Wie moet ik waarvoor hebben en hoe krijg ik die naar Groningen? We zijn steeds op zoek naar de beste sprekers voor bepaalde onderwerpen. Autoriteit, kennis, expertise, geloofwaardigheid, bewezen track record spelen hierbij een rol. In dit spel moet je tevens oog en oor hebben voor de soms schurende belangen van uiteenlopende partijen en stakeholders.

Beeld: Lucas Kemper

Bij het samenstellen van een programma gaat het niet om vol, voller, volst. Je moet nadrukkelijk ook ruimte inbouwen voor spontane ontmoetingen, want netwerken en deal making is net zo belangrijk als kennis opdoen.

Nauwkeurigheid en flexibiliteit lijken enigszins tegenstrijdige competenties maar gaan hand in hand bij het samenstellen van het programma. Tijden, locaties, afspraken, namen, functies, omschrijvingen, afstemming, communicatie: alles moet tot in detail kloppen. Check, nog eens check en dan de nog eens de dubbelcheck. Maar last minute veranderingen horen net zo goed bij een grote driedaagse operatie. Wat dat betreft zijn we wel ‘battle hardened’, maar ieder jaar weer (we doen het al een tijdje) worden we we wel geconfronteerd met nieuwe problemen. Wij spreken niet van uitdagingen maar van problemen. En die moet je oplossen. Een uitdaging hoef je niet op te lossen, een probleem wel! Dat vergt een soepele geest, een flexibele instelling en een groot improvisatievermogen. En toch… iedere keer weer aan het einde van de driedaagse conferentie blijkt dat er iets goeds is neergezet. iets waar wij trots op zijn, waar ESNS trots op is en iets waar de muziekindustrie baat bij heeft gehad. En dat is waarvoor we in de wedstrijd zitten!

Wat doen we nog meer

meer over voice
Scroll naar boven