Voice

Hé kijk, dit is ook leuk voor ons!

Het bedenken van inspirerende en fun content voor juffen en meesters en meerdere filmpjes à la Praatjesmakers maken met kinderen. Vervolgens met deze ingrediënten de socials vullen op podia waar de leerkrachten hun inspiratie opdoen. Met als uiteindelijke doel om kinderen mediawijzer te maken en ook hun kennis van wat wel mag en wat niet. Opdracht is dus om via de juffen en meesters de kinderen te bereiken. Om onder andere ‘auteursrecht’ uit leggen.

Vertrekpunt: Praatjesmakers (kinderen), kleurrijk, grafisch spektakel en vooral authentiek. Dat werkt beter dan welk script dan ook!

Het hebben over auteursrecht, zonder het zo te noemen. Dat was best even een challenge, toen we dat bij Voice als uitgangspunt noemden. Voice is de branchevereniging van collectieve beheersorganisaties (CBO’s) voor auteurs- of naburige rechten. Voice had net lesmateriaal voor het basisonderwijs laten ontwikkelen, maar men was op zoek naar een manier om deze lessen onder de aandacht te krijgen bij leerkrachten uit de bovenbouw van het basisonderwijs.

We love Nina! Werken met kinderen is geweldig en zo maak je laagdrempelige video’s die de doelgroep (én de kinderen) aanspreken.

Kinderen

Werken met kinderen kan best een dynamisch geheel zijn, maar je krijgt er zo veel voor terug 😉 We gaan met kinderen in een klas zitten en stellen ze vragen over van alles en nog wat, maar steeds weer terugkerend naar zaken die met mediawijsheid te maken hebben. Hoe lang zit je op de socials, gebruik je wel eens foto’s van het internet, hoe maak je werkstukken. Dat gaat dan over hun eigen activiteiten. Maar we vragen ze bijvoorbeeld ook of ze weten wat hacken is, wat ransomware is of ChatGPT. Soms individueel en soms in groepjes. Het leverde de afgelopen jaren vermakelijke, maar ook zeer verhelderende antwoorden en filmpjes op. Ook volgden we een dag lang leerling Nina tijdens het maken van een werkstuk. We formuleren leerdoelen, maken een script en vervolgens gaan we met onze art director en crew op pad om een video te draaien.

Striped Elephant all-in productie. Van idee naar concept, van concept naar budget en dan naar project management en uitvoering.

“Wat Striped voor ons doet is precies wat wij zoeken. All-in project management”

Michel Frequin

directeur VOI(C)E

Meten is Weten

Meten is weten. Wat een cliché! Bah. Maar als je betaalt voor onze ideeën, onze content en onze project management-uren en je moet ook nog geld doneren aan Facebook en Instagram…dan wil je toch wel graag weten of een en ander effect heeft. We rapporteren aan het einde van een traject, maar doorgaans zijn er ook tussenrapportages om samen met Voice bij te kunnen sturen waar nodig. Naast de reguliere jaarlijkse campagnes, werken we ook regelmatig side projects uit. “Maak en goed plan en een realistisch budget”, dat is meestal de start van zo’n project. Dat lukt meestal wel. Zoals het project Koningslied dat we samen met Kalvijn en Blanks deden of een digitale meet and greet ter promotie van de game Hackshield tijdens Week van de Mediawijsheid. We zijn sinds 2018 samen onderweg en we hebben nog ideeën zat om ook de komende jaren, juffen en meesters te motiveren het lesmateriaal van Voice te gaan gebruiken. Zin-in.

Wat doen we nog meer

meer over alfa


Scroll naar boven