Familiebrouwerij ALFA

Rebranding: Bereik de bierdrinker

Verscholen in het Zuid-Limburgse heuvellandschap ligt de Alfa bierbrouwerij van de familie Meens. Een puur familiebedrijf. Al 5 generaties lang wordt hier op traditionele wijze gebrouwen. Met water uit eigen bron, met lokale brouwers en op basis van eigen gist. En zie! Een rijkdom aan bouwstenen om in het kader van een rebrandingstraject een krachtige content- en marketingstrategie neer te zetten.

Alfa stelt zich voor. Een ‘lekkere’ videoproductie met alles erop en eraan.

“Hoeveel geld moet ik jullie geven om twee keer zoveel bier te verkopen?” Met die vraag begon zo’n beetje de opdracht van Striped Elephant bij misschien wel de mooist gesitueerde bierbouwerij van Nederland. We moesten eerst uitleggen dat ‘het zo niet werkt’ en direct daarna zijn we plannen gaan smeden om Alfa weer op de kaart te zetten. We zijn er samen met de familie en de werknemers eens goed voor gaan zitten. Het leukste onderdeel wat ons betreft! Daar rolde een contentplan uit. Met adviezen, budgetten en een timeline. En in een periode van zes maanden werden er meerdere video-opnames, fotosessies en dronevluchten georganiseerd, bouwden we samen een nieuwe website en verzorgden we de (her)start van de social media.

Een socials videootje. De directeur, de graanvelden en de simpele boodschap: ‘Voor het lekkerste bier’

Contentvijver – Nieuwe website, nieuwsbrief, socials

Als je iedere dag bezig bent om het best mogelijke bier te brouwen, zit het niet in je systeem om na te denken over hoe interessant, onderhoudend of simpelweg fun de ‘dagelijkse’ zaken. Maar de familietraditie, de receptuur, de eigen gistcultuur, het 5000 jaar oude eigen bronwater, het langzaam laten rijpen, het iedere ochtend proeven… de vijver om uit te vissen voor de waardevolle content is ongekend. We namen Alfa bij de hand, richten een frisse nieuwe website in, vulden de social media met nieuw gemaakte content en herintroduceerden een nieuwsbrief. We waren er om te adviseren, te helpen met de middelen en vooral ook om de mensen van Alfa steeds te coachen.

Ambachtelijk, puur, traditie, familie. Allemaal dankbare elementen die we gebruiken om de social media kanalen te vullen.

We zijn een familiebrouwerij. Mijn overgrootvader startte de brouwerij in 1870. Ik ben 4e generatie en de 5e generatie staat te trappelen om het over te nemen.

directeur alfa bier brouwerij

Op de fles – Startsein van de campagne

De basis van de nieuwe uitstraling is een nieuwe fles. Zo’n twee miljoen ervan! Het ontwerpen, het produceren en de logistiek van het introduceren ervan in het retailkanaal was een enorme operatie. De videopresentatie van de fles met het mee gegoten logo werd het startsein van de campagne.

Voor de één gewoon een bierfles, voor de ander iets om enorm trots op te zijn. Zo trots dat wij er een video van gemaakt hebben.

Inmiddels zit onze rol er alweer een tijdje op en met veel plezier zien we hoe de brouwerij nu zelf op een prachtige manier zijn marketing op orde houdt. Steeds doorontwikkelend en steeds gestoeld op de het Alfa-DNA. En nog even een laatste quote: “We maken geen limonade, maar bier. Daarom maken we geen 0.0 en ook geen Radler.” Misschien controversieel, maar wel duidelijk en een daarmee dus ook een ijzersterk vertrekpunt voor je content. En daar zijn we dol op!

Wat doen we nog meer

meer over panorama mesdag

Hoeveel geld moet ik jullie geven om twee keer zoveel bier te verkopen?

Harry Meens, directeur Alfa Bier

Een tastbare contentstrategie als startpunt voor de Alfa-campagne



Scroll naar boven