Een (nieuwe) huisstijl
Een consistente huisstijl! Hoe zit dat bij jullie met e-mailondertekeningen, logo’s, drukwerk, briefpapier, powerpoint presentaties, fotografie, tone of voice, online icoontjes enzovoort? Allemaal gelijk? Ziet alles er standaard overal en bij iedereen hetzelfde uit? Of gaat het juist alle kanten op? Vergis je niet in hoezeer een consistente huisstijl bijdraagt aan de professionele uitstraling en identiteit van je bedrijf!
Op basis van een deels uitgewerkte huisstijl hebben we voor Prysma/Phoqus een presentatiemodel gemaakt die met enige aanpassing ook geschikt is voor alle dochters
Eenduidige uitstraling
Als bedrijf/organisatie wil je een professionele uitstraling. Punt! Of je nu als zzp-er in je eentje bent of jullie zijn met z’n drieën, met twintig of met honderd(en). Dan is een gedocumenteerde (!) huisstijl van niet te onderschatten belang. Een huisstijldocument waarin alles terug te vinden is over hoe je/jullie je presenteren aan de buitenwereld. Een standaard e-mailhandtekening om eens wat te noemen. Maar dan wel een goede en dus niet een waar het logo er in lage resolutie bij staat. Je kiest bij een huisstijl onder andere ook voor een standaard kleurenpalet. Kleuren hebben (exacte) nummers. Als je dat aan de voorkant definieert kun je iedereen die iets (brochures, flyers, briefpapier, advertenties tot en met websites) voor je gaat maken precies laten werken volgens die door jullie geselecteerde kleuren.
Voor E-zorg hebben we een presentatiestijl ontwikkeld voor gebruik in powerpoints. Geheel overeenkomstig met de gedefinieerde huisstijl
Kies je voor eigen beeldmateriaal/foto’s? Neem je de foto’s van leveranciers? Of wordt het stock-beeld en is dat dan vooral gericht op product of dienst? Wil je mensen in beeld? En welke voorwaarden zitten daar dan aan vast? Jong, oud, gemengd. Vaak zie je ook dat stockbeelden heel erg ‘Amerikaans’ zijn. Je ziet als het ware aan de mensen dat het om een fotoshoot in de VS gaat. Zo zijn er dus ook qua beeld genoeg zaken die handig zijn om al van tevoren vastgelegd te hebben. Voor intern, maar het is ook essentieel dat externe partijen op de hoogte zijn van deze uitgangspunten. Dat voorkomt veel ruis op de lijn in de afstemming en goedkeuringstrajecten en dus bespaart het extra tijd én geld.
Gebruikt iedereen hetzelfde lettertype voor de verschillende communicatie-uitingen? Lettertypes zijn er genoeg. En vaak zijn binnen een lettertype ook nog weer heel veel varianten. Aan te bevelen is dat je ook hier een (beperkte) keuze maakt. Voor je e-mails, voor je website, voor je brieven, voor je facturen etc. En dan definieer je ook wanneer iets vet is of cursief en hoe groot de lettergrootte. Want een Kop is iets anders dan een subkop en dat is weer iets anders dan de ‘lopende tekst’. Als meerdere mensen in de organisatie teksten gaan opstellen of bij de briefing van een externe tekstschrijver, is een huisstijl document waarin ook tekstuele zaken staan beschreven echt een ‘must’. Terwijl iedereen uiteraard zijn eigen stijltje kan hebben, is het wel noodzakelijk dat de uitgangspunten altijd dezelfde zijn. Anders verschilt de tone of voice of de aanspreekvorm steeds per individu.
Voor The Entertainment Factory ontwierpen we een presentatieformat waar de voordelen van hybride events duidelijk naar voren kwamen.
We kunnen nog wel een tijdje doorgaan. Maar het zal je verbazen hoeveel elementen nodig zijn om een mooie, consistente uitstraling neer te zetten in je communicatie. Digitaal of in print. Met kleuren, visuele elementen, logo’s, lettertypen en ga zo maar door. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de ‘tone of voice’. Als meerdere mensen communicatiemiddelen maken (voor intern of extern) wil je ook aan lijst met do’s & dont’s. Schrijven we ‘je’ of ‘U’? Gebruiken we gewoon herkenbare Nederlandse of mag het ook met gebruikelijke Engelse termen? Zijn we losjes of formeel? Welke woorden gebruiken we wel en welke woorden gebruiken we zeker niet (blacklist van woorden)?
Eyewish had een Powerpoint model nodig voor o.a. de jaarvergadering.
Professionele presentaties
Over een paar dagen moet er een presentatie worden gegeven en niemand weet eigenlijk of er een standaard template is, waarbij alle slides al voorzien zijn van dezelfde elementen. Of misschien weet iedereen het wél; die is er namelijk NIET! Een standaard template met alles op dezelfde positie, zodat het tijdens het presenteren niet steeds verspringt. Logo’s, streepjes, bullit points, tekstvakken, beeldpositie. Alles steeds strak. En hoe doe je dat met het logo als de achtergrond heel donker is. Dan heb je de elementen ook diapositief nodig zoals dat heet. Donker moet licht en licht moet donker. Want achtergronden kunnen verschillen natuurlijk. Hoe ongelofelijk handig zou het zijn als er een standaard presentatie template is, waarbij je niet alleen alles strak en altijd gelijk hebt, maar waarbij je ook kunt kiezen uit diverse layout-opties. Een opbouw die door iedereen in de hele organisatie op gelijke wijze wordt gebruikt. In plaats van dat iedereen zelf begint ‘te knutselen’. De een is er handiger in dan de ander, maar je wil het toch niet van het talent van een individu laten afhangen om een gelikte presentatie te geven toch? That’s where we come in. Met onze ervaren art director stellen wij een template samen (zo uitgebreid als jullie zelf willen), op basis waarvan iedereen altijd en overal een goed verzorgde presentatie kan geven.
Van A4 tot brochure
Natuurlijk is een huisstijl voor de een belangrijker dan voor de ander. En het maakt ook echt wel verschil uit in welke branche je werkzaam bent en of je zzp-er of multinational bent (wij wachten nog op de eerste klant in die categorie). Máár het hebben van een vastgelegde huisstijl is toch wel zeer belangrijk. Hoe je omgaat met logo, kleur, lettertype, tekst en beeld bepaalt in grote mate je professionele uitstraling. Evenals het hebben van een ijzersterke presentatie-template. We gaan met je in overleg om te zien wat je nu exact wel (en niet) nodig hebt en helpen bij het opzetten van huisstijl en eventueel presentatietemplates.