Museum Panorama Mesdag

Strategisch advies, coaching en ‘gewoon handjes

Werken voor een iconisch museum. Een museum met een historie van meer dan 140 jaar. Museum Panorama Mesdag (MPM). Toch echt wel een highlight voor Striped Elephant! Soms heb je gewoon een ‘lucky break’. Dan komt er een vraag vanuit je netwerk hoe wij de digitale marketing en communicatie zouden kunnen versterken. Vanwege onze ideeën, voorstellen en ons track record.

Binnen een jaar tijd werd het aantal volgers op de socials verdubbeld en de interactie steeg met 73%

Panorama Mesdag. Indrukwekkende content. Meer dan 140 jaar oud. 14 meter hoog. 120 meter in omtrek. Foto (c) Museum Panorama Mesdag

Museum Panorama Mesdag is een uniek museum met het Panorama van Hendrik Willem Mesdag als stralend middelpunt. Het is een privaat museum met de grootste collectie kunstwerken wereldwijd van het kunstenaarsechtpaar Hendrik Willem Mesdag (1831-1915) en Sientje Mesdag van Houten (1834-1909). Daarnaast verrast het museum met tijdelijke tentoonstellingen rond tijdgenoten en het panorama fenomeen, afgewisseld met hedendaagse kunst. Oneindig boeiend voor iedereen.

In de aanloop naar de praktische invulling van de opdracht hebben we de verschillende online communicatiemiddelen zoals website, Facebook, Instagram, LinkedIn en nieuwsbrief bekeken. Onze bevindingen zijn daarna in een aantal sessies gedeeld met het marketingteam. Op basis van deze ‘digitale footprint’, is een axctieplan opgezet met als doel: het bereik, de interactie en de impact van online media te vergroten. Met als uiteindelijk hoofddoel meer mensen te enthousiasmeren voor een museumbezoek. Activatie! Anders gezegd: op een natuurlijke manier de verbinding leggen tussen de digitale aanwezigheid van het museum en het fysieke bezoek aan het museum. In een uitstraling en tone of voice die past bij het DNA van het museum. Een uitdaging waar we graag onze tanden in zetten.

Jong geleerd is oud gedaan. Alle generaties beleven plezier aan het gigantische panorama van Hendrik Willem Mesdag.

Nieuwe concepten en ideeën zijn samen met het team van het museum uitgewerkt. Dat begint bij het gezamenlijk opstellen van een contentstrategie en een contentkalender. Dat klinkt duurder dan het is overigens. Het gaat erom dat je helder beschrijft wat je wanneer waar gaat doen met welk doel. En dat op basis van een aantal thematische insteken en actualiteit. Welke vorm kies je en wat maak je als prikkelende content. Behind the scenes, detailbeschrijvingen, historische informatie, toen-en-nu, bezoekers aan het woord… het is een interessante zoektocht naar inspirerende content. Daarbij is er vooral gekeken naar originele invalshoeken om mensen, die nog niet bekend zijn met het museum, attent te maken op het panorama van Mesdag, de exposities en de vele andere mogelijkheden van het museum. Fans moeten uiteraard worden gekoesterd, maar we willen graag dat de fan-schare groeit. Van jong tot oud en vooral nieuwe geïnteresseerden.

Het museum is natuurlijk meer dan alleen het panorama. Eigen pronkstukken, exposities en de winkel bijvoorbeeld.

Om de digitale verbinding alsook het online bereik en het aantal volgers te optimaliseren, heeft Striped Elephant ons marketingteam in 2023 kundig en succesvol ondersteund bij de optimalisatie van strategie en content.

Minke Schat

directeur MUSEUM PANORAMA MESDAG

Samen met het marketing team van Mesdag keken we steeds naar nieuwe, creatieve insteken. Steeds ‘out of the box’ denkende. Naast praktische ondersteuning (tekst- en beeldcreatie, doelgroepen definiëren, campagnes opzetten, data analyseren) ook een begeleidende en coachende rol. Een deel van de werkzaamheden gebeurt op afstand, maar we willen ook voeling houden met het museum en het team‘. We reisden daarom regelmatig af naar Den Haag om op locatie actief het marketing team te versterken. Resultaten bespreken, nieuwe content creëren en volgende stappen samen met het team bepalen.

Met het uiteindelijke doel het team, op de gezamenlijk gecreëerde basis, de digitale aanwezigheid van het museum verder te kunnen laten uitbouwen. Met nieuwe content-concepten, creatieve ideeën en (data)analyses van de diverse online kanalen kon een nieuwe social media strategie uitgerold worden, op basis waarvan het museum sterker onder de publieke aandacht gebracht kan worden. Steeds via onderbouwde beslissingen om zo het museum steeds meer en relevant onder de aandacht te brengen.

Wat doen we nog meer

meer over esns


Striped ondersteunt en coacht op bijzonder prettige wijze

— Minke Schat, Directeur


Scroll naar boven