Volgens Facebook baas Mark Zuckerberg is het belangrijk dat we onze tijd op zijn platform zinvol doorbrengen. Dat betekent in het woordenboek van Facebook dat het gaat om zinvolle interactie tussen mensen die waarde toevoegt aan het welzijn van je leven.
Op basis van eigen onderzoekgegevens concludeerde Zuckerberg echter dat Facebook dan wel diende te veranderen. Die veranderingen deelde hij begin januari 2018 met de wereld. In het kort komt het hierop neer: minder openbare berichten. Dus minder berichten van bedrijven, merken en media in de tijdlijn van volgers. Want de balans in wat Facebookers voorgeschoteld krijgen, bleek verstoord.
Openbare content zit dus in de weg als Facebookers liever met elkaar dan met bedrijven of merken in contact willen komen. Daarom is besloten Facebook te verbouwen. De effecten van deze verbouwing zijn niet op alle onderdelen van Facebook direct merkbaar zijn. Maar de eerste wijzigingen die zichtbaar zijn hebben betrekking op de nieuwsfeed waar je meer van je vrienden, familie en groepen kunt verwachten.
In de tijdlijn worden berichten van bedrijven dus beperkt. Dat niet alleen. Facebook gaat berichten die een passieve beleving bieden minder waarderen, terwijl een actieve ervaring en interactie tussen mensen juist hoger gewaardeerd wordt.
Dat heeft absoluut consequenties voor bedrijven die actief zijn op Facebook: berichten worden minder getoond, dus minder doorkliks naar je site en minder kijktijd voor je video’s. Maar daar kun je ook op anticiperen. De online community Frankwatching publiceerde er eerder dit uitgebreide artikel over.
Samengevat zijn dit de belangrijkste aanbevelingen uit het artikel:
- Facebook wil geld verdienen dus betalen helpt. Een promoted post, of een boost voor je post; daarmee komt het bericht nog steeds in de tijdlijn van je volgers naar voren.
- Deelbare content: content die voor jouw volgers waardevol is om te delen met vrienden. Wat gedeeld wordt scoort hoog.
- Conversatie uitlokken: Facebook heeft al aangegeven dat waardevolle inhoud vooral ook om conversatie gaat. Gesprekken tussen mensen en groepen.
- Er is meer dan Facebook alleen. Focus dus niet op Facebook alleen en maak effectief gebruik van alle beschikbare kanalen om met je target groups in contact te komen.
Wil jij weten hoe je het beste kan inspringen op deze veranderingen: bel ons!