De Klant: Stichting Buma Cultuur zet zich in voor de ondersteuning en promotie van Nederlands (muziek- en tekst) copyright in zowel Nederland als in de belangrijkste exportmarkten voor de Nederlandse (niet per se Nederlandstalige) muziek. Het doel is het aandeel op de Nederlandse markt en buitenlandse markten te vergroten. Buma Cultuur ondersteunt o.a. het Amsterdam Dance Event (ADE) en reikt jaarlijks prijzen uit zoals de Gouden Harp of de Lennaert Nijgh prijs voor de beste tekstdichter.
De Opdracht: CreĆ«er een digitale terugkijk op de Buma Awards 2019 waarin alle facetten van het event aan bod komen en … “maak het vet!”.
De Case: Striped Elephant heeft al eerder voor Buma een recap magazine gemaakt, namelijk voor Buma NL, het event dat het Nederlandstalig repertoire jaarlijks in de spotlights zet. Ook nu hebben we ervoor gekozen om middels de inzet van een ervaren videocrew (Timmer TV), een interviewster (Maddy Janssen bekend van o.a. PSV TV) en een topfotograaf (Nathan Reinds) het evenement zo compleet mogelijk te coveren. En de volgende dag stond het magazine live. Zie: Recap Magazine Buma Awards
Marco Borsato, Armin van Buuren, Guus Meeuwis, Mister Pinkpop Jan Smeets, Mister Mojo Leon Ramakers, Jeroen van Koningsbrugge, Freek de Jonge, Koningslied-componist John Ewbank, Joop van den Ende… de lijst met celebrities was eindeloos en ze kwamen allemaal naar de Buma Awards. Sommigen om als tekstschrijver of componist uit de Nederlandse muziekindustrie een prijs in ontvangst te nemen, anderen om ze uit te reiken.
Duidelijk is dat de Nederlandse HipHop enorm aan de weg timmert, zowel nationaal als internationaal, gezien de vele nummers uit dit genre die de ranglijsten domineerden. De organisatie van de Buma Awards blijft ook steeds vernieuwen en daar hoort dus een dynamische aanpak van de coverage van het evenement bij. Vandaar dat Striped Elephant in het kader van deze opdracht een jong mediateam heeft samengesteld, dat de hele avond tot de laatste momenten van de Afterparty aanwezig was voor interviews, video’s en foto’s om daarna al meteen met de editing en de selectie van het materiaal te beginnen. De techniek was al helemaal ingericht en de ochtend na het evenement werd begonnen alle content te verwerken en te testen. Einde van de dag was het Recap Magazine dan ook al volledig operationeel. Zeer tot tevredenheid van zowel Buma Cultuur directeur Frank Helmink als ook van bijvoorbeeld Chris Havinga directeur van producent Brand New Live!