De Klant: Stichting Voice (overkoepelende organisatie van belangenverenigingen van makers (in de meest brede zin van het woord)).
De Opdracht: Promoot basisonderwijs lesmateriaal over auteursrecht bij juffen en meesters
De Case: De stichting heeft nieuw lesmateriaal laten maken over auteursrecht dat geschikt gemaakt is voor digiborden en gericht is op de hoogste klassen in het basisonderwijs. Het promoten bij de basisscholen, bij de juffen en meesters dus, blijkt echter een opgave. ‘Enter Striped Elephant’.
Het (les)materiaal is er, de boodschap is helder en de doelgroep ook. Maar dan! Het bereiken van die doelgroep via traditionele methodes zoals het inzetten van bijvoorbeeld van de eigen nieuwsbrief of kanalen van partners levert niet genoeg ‘push’ op en dus moet er gekeken worden naar andere mogelijkheden. Er ligt al een inventarisatie van hoe juffen en meesters zich oriënteren als ze lessen voorbereiden en niet verrassend staan daar de social media op één. Dus de opdracht is helder. Er moet gekeken worden naar (nieuw) bereik, naar de juiste contentvórm en aansprekende verhalen om de boodschap voor het voetlicht te krijgen.
Invulling van de opdracht:
We hebben voor video als vorm gekozen en daarbij hebben we in eerste instantie gebruik gemaakt van re-edits van bestaand (vlog-)lesmateriaal en daarnaast hebben we het concept van ‘praatjesmakers’ toegepast op de thema’s van de lessen. Laat basisschoolkinderen gezellig kletsen over nepnieuws, over social media, over werkstukken maken of over beroemd worden. Aangekondigd worden deze filmpjes door een vloggende juf, Juf Charlotte, die als ‘één van ons’ de leerkrachten meeneemt naar de thema’s. De korte filmpjes voor de socials worden ingezet daar waar de juffen en de meesters zijn.
Dat laatste is gerealiseerd door de facebook-pagina met het grootste bereik voor de doelgroep te identificeren en daar ‘zendtijd’ te realiseren. Met een bereik van ruim boven de 100.000 is de pagina van Meester Mark met recht een bereikcijferkanon. Met grappige, soms hilarische en altijd herkenbare kinderlogica-posts weet hij dagelijks een grote groep leerkrachten te triggeren. Via Meester Mark hebben we dus een groot bereik, maar we hebben ook een eigen kanaal ingericht in de vorm van Tips voor Juffen en Meesters om niet alleen afhankelijk te zijn van inkoop van bereik. Via posts ondersteund door goede gerichte promotie hebben we ook daar de boodschap uitgedragen. Met een gemiddeld totaal bereik van 60.000 afgezet tegen een leerkrachtenpotentieel van ongeveer 110.000 in Nederland is er impact gecreëerd die het gebruik van het lesmateriaal over auteursrecht omhoog heeft gestuwd.
Striped Elephant zorgde voor de strategie, voor het werven van een ambassadeur en realiseerde samen met een art director en een video crew het videoconcept van de vloggende juf in combinatie met de babbelende kinderen. Het gaat er dus niet om het lesmateriaal te bespreken, maar veel meer om juffen meesters te bereiken met content die met het thema auteursrecht te maken heeft zonder dat woord überhaupt te laten vallen. Insteek is dus content maken die interessant is voor de doelgroep en die uiteindelijk, indirect, alsnog de boodschap verkondigt die leidt tot conversie.