Website & Nieuwsbrief: Start from scratch!
De klant: Alfa Bier
Onze opdracht: Creëer een compleet nieuwe website en richt een nieuwe nieuwsbrief-opzet in.
De case: een compleet vernieuwde brand identity en compleet vernieuwde brand assets maken het noodzakelijk de website van de grond af opnieuw op te bouwen. Moderne look, mobile first en met een effectief werkende nieuwsbrief.
Start bij de kernwaarden van de klant, neem de nieuwe positionering en de nieuwe uitstraling als randvoorwaarden en laat daarna alles wat er was eerst eens even los en bedenk een nieuwe website. Zo zijn we gestart met deze opdracht. Uiteraard blijkt dat het ‘even loslaten van wat er was’ eigenlijk helemaal niet mogelijk is.
De oude website faciliteerde het boeken van een brouwerijbezoek, het was de plek waar men een code (te vinden is op de etiketten van de flesjes) kon invoeren om prijzen te winnen en er was een beperkte webshop. Allemaal systemen van zo’n 10 jaar oud. Custom built! En dus was er een soort unieke kennis van deze modules die alleen bij de vorige bouwer aanwezig was.
Zie daar een compleet nieuwe set randvoorwaarden, waarmee we rekening moesten houden. Bij de concept-fase al! Nog los van alle implicaties bij het daadwerkelijke design, de bouw en de technische implementatie. Ook bleek dat het websitebezoek voor zeker 35% vanaf desktop gebeurde. Mobile first bouwen is natuurlijk al lang het uitgangspunt, maar er moest wel degelijk gekeken worden dat alle platforms een goede user experience zouden krijgen.
Nog een paar puntjes van aandacht. Eenvoudige toegang tot de achterkant voor alle betrokkenen bij Alfa, ook de niet it-mensen! Misschien wel voorál deze groep. Eenvoudig onderhoud, goede beveiliging en natuurlijk de leeftijd barrière (omdat we het over alcohol hebben) en uiteraard voldoen aan de nieuwe privacyregelgeving.
Het werd dus een hele waslijst aan wensen en eisen, maar we hebben met ongelofelijk veel plezier nagedacht, ideeën bedacht, ze verworpen, opnieuw iets verzonnen en soms ten dele en soms geheel onze hersenspinsels uitgevoerd. Er is een tekstueel uitgangspunt gemaakt, een wireframe-opzet, een (interactie) design, er is getest, nog meer getest en uiteindelijk is er samen met Alfa Bier een nieuwe website gecreëerd die aan alle voorwaarden voldoet. Google analytics (want meten is weten) geeft aan dat er echt nog wel verbeterpunten liggen, maar dat bezoekers de weg heel goed weten te vinden en de content echt weten te waarderen.
Onderdeel van de nieuwe website was ook het laten herleven van een enkele jaren ‘slapend’ nieuwsbriefbestand. De laatste nieuwsbrief was meer dan twee jaar geleden verstuurd! Wij stelden effectief gebruik maken van content die voor de website wordt gemaakt voorop, maar eerst moesten we met het bestand aan de slag. Dat moesten we eerst inventariseren, opschonen en via een eenmalige mailing achterhalen welke adressen nog actief waren en wie er interesse had in een maandelijkse nieuwsbrief. Dat bleek uiteindelijk 87% van het originele bestand te zijn! En nu hebben we daar ook nog een bijzondere fraaie gemiddelde doorklik rate weten te halen.