We kunnen het niet anders omschrijven. De website van Jack Daniel’s is wat wij een lekkere website noemen. Lekker robuust, passend bij de producten. Erg duidelijk door een compacte hoofdstructuur. Maar vooral ook technisch soepel functionerend met hele mooie ‘verpakkingen’ van de content onderdelen
Websites bouwen is een vak! Dat heeft met technische kennis en kunde te maken. Echter is naast het technisch goed uitvoeren van de opdracht de voorkant van dat proces eigenlijk nog veel belangrijker! Het ontwerp, de sfeer, de juiste indeling en vooral je verhaal vertellen op een manier die authentiek is, past bij je merk maar ook nog eens de bezoeker meezuigt. Daar zul je eerst een storyboard voor moeten maken, een script. En dan ga je pas bouwen. En dat merk je dan ook meteen aan de hele opbouw van een site.
Kudos dus voor Jack Daniel’s. Wij zijn fan! Waarom? We noemen 3 zaken waar iedereen een voorbeeld aan zou moeten nemen
1. Maak de geschiedenis van je merk interessant!
Our Story. Wat ons betreft een perfecte uitvoering van het vertellen van de geschiedenis van je merk. Veel mensen schrikken terug als ze een lap tekst zien met jaartallen en een uitgeschreven verhaal over de feiten die bij dat specifieke jaar of een periode horen. Maar niet op deze site! De echte (uitgebreide info) zit een klik verder weg, maar je krijgt eerst een compact en fraai vormgegeven timeline van boven naar beneden lopend. Je kunt dus de snelle route nemen of doorklikken om verdieping te vinden als je een element interessant vindt.
2. Doe niet te opdringerig met video!
Kijken we naar het gebruik van bewegend beeld dan gebeurt dat met mate en daar waar video opduikt is deze eerder onopvallend dan ‘in your face’ en eerder verhelderend dan overdonderend. Video is hier duidelijk niet bedacht om eens flink uit te pakken of uitbundig te zijn, maar functioneel en sferisch. Volledig natuurlijk in de pagina’s ingebouwd en iets toevoegend aan de content die er staat.
3. Laat je Website ‘voelen’ als een Social
Contacten met consumenten worden vluchtiger. Er is weinig tijd om te inspireren, te informeren en te overtuigen. Steeds sneller tikken en swipen ze weg. Een websitebezoek wordt steeds zeldzamer en daarom moet je site mobile lekker te consumeren zijn. Dat spreekt voor zich. Jack Daniel’s voelt op een mobile device in principe hetzelfde als op de desktop/laptop. Vaak worden er wat kunstgrepen uitgehaald om een website mobile ook toonbaar te krijgen. Hier is duidelijk goed nagedacht dat de content op alle mogelijke devices een gelijkwaardige presentatie en beleving krijgt. Dus niet de techniek moet mobile first zijn maar vooral de beleving!